Opinie użytkowników coraz częściej są elementem decydującym podczas ścieżki zakupowej. Ten trend będzie rósł, nie próbujmy przed nim uciec! Sam przekonałem się o tym niedawno kiedy chciałem umyć mój samochód. Myjnia z której zwykle korzystałem była chwilowo nieczynna, więc podjechałem do innej, najbliższej myjni w mojej miejscowości.
Podczas wrzucania monet do bezobsługowej kasy maszyna wciągnęła mi 2zł i nie dodała czasu mycia. Poczułem się bezsilny, bo w pobliżu nie było pracownika myjni, który mógłby uwzględnić moją reklamację. Z drugiej strony 2zł to kwota nie warta zachodu i użerania się o zwrot. Rzadko wystawiam negatywne opinie, ale w tej sytuacji poczułem, że nie mam lepszego wyjścia. Ogromne było moje zdziwienie, kiedy wszedłem na profil Google tej myjni i zobaczyłem średnią opinii 2*.
Okazało się, że automat liczący pieniądze od dawna ma problem z połykaniem monet. Nie tylko ja wpadłem na pomysł wystawienia negatywa. Jaki z tego morał? Dostałem nauczkę - następnym razem przed skorzystaniem z usług myjni samochodowej sprawdzę opinie w Mapach. Podobne sytuacje zdarzają się każdemu z nas. Dlatego opinie internetowe będą wkrótce mieć ogromne znaczenie nawet w błahych decyzjach zakupowych.
Kto wie, może w przyszłości Google będzie nas ostrzegać przed firmami z wyjątkowo słabą reputacją? - Nie jest to wizja z filmu Sci-Fi, większość nowych telefonów na bieżąco wysyła do sieci naszą lokalizację GPS. Wyobraź sobie - zbliżasz się do jakiejś firmy i otrzymujesz stosowne powiadomienie na ekranie smartfona. Powiem, więcej - sam taką funkcję chciałbym włączyć 🙂
Mam dla Ciebie bardzo dobrą wiadomość - od maja 2018 roku Google wprowadziło nową funkcję, dzięki której klient wystawiający opinię w Mapach Google - otrzyma powiadomienie mailowe kiedy właściciel ocenionej przez niego firmy - odpowie na jego opinię (również na pozytywną). Trudno uwierzyć, że tak długo Google zajęło dodanie tak istotnej funkcji! Wcześniej oczywiście również mogliśmy odpowiadać na opinie - niestety użytkownik do którego wędrowała nasza odpowiedź, nie dostawał żadnego powiadomienia o naszej odpowiedzi. Nawet jeśli mieliśmy dobre chęci by naprawić wyrządzoną szkodę - to trudno było wyjaśnić takie sytuacje.
Zanim przejdziemy do instrukcji warto zastanowić się co odpisać - nie udzielę Ci konkretnej porady, ponieważ każda sytuacja wymaga indywidualnego podejścia. Mogę Ci natomiast doradzić - wczuj się w rolę klienta i spróbuj zrozumieć jakie były powody jego frustracji, kiedy pisał negatywny komentarz.
Opisałem Ci przykład myjni samochodowej i straconych 2zł. Wyjeżdżając wtedy z myjni pomyślałem - "Będę ją odradzał znajomym, już nigdy więcej mnie tam nie zobaczą." Gdybym dziś dostał maila z powiadomieniem o odpowiedzi myjni ma mojego negatywa np.
(przykład odpowiedzi myjni samochodowej)
Gdybym zobaczył taką odpowiedz ucieszyłbym się, że mój komentarz dotarł do właściwej osoby. Pewnie chętnie skontaktowałbym się i zobaczył jaką propozycję rekompensaty ma dla mnie myjnia.
1. Wejdź na swoje konto w usłudze Google Moja Firma https://business.google.com
2. Znajdź profil Twojej firmy i kliknij zarządzaj lokalizacją
3. Przejdź do zakładki Opinia.
4. Tutaj możesz odpowiadać na komentarze w imieniu Twojej firmy.
Jeśli masz wątpliwości dotyczące wiarygodności negatywnej opinii nadal warto skorzystać z funkcji odpowiedzi. Spróbuj nawiązać kontakt i przenieść dalszą dyskusję do formy prywatnej rozmowy telefonicznej lub mailowej. Nie rozwijaj dyskusji na forum publicznym ponieważ inni użytkownicy będą ją również widzieć. Publiczna wymiana zdań będzie źle wyglądać, nawet jeśli to Ty masz rację - jak mówi przysłowie "tylko winny się tłumaczy".
(przykład dla sklepu internetowego)
Jeśli możesz technicznie zweryfikować czy osoba wystawiająca opinię korzystała z Twoich usług - i wiesz, że opinia jest kompletnie zmyślona, możesz wypunktować to w odpowiedzi np.
(przykład dla agencji reklamowej)
Jeżeli odpisałeś na negatywną opinię ale Klient nie odpowiada, Twój komentarz będzie widoczny publicznie dla innych użytkowników Map. Ludzie widząc Twoją odpowiedź na pewno docenią to, że się starałeś. Pokażesz wszystkim, że nie boisz się nawiązać dialogu. Jeśli Klient nic nie odpowiada - maleje wiarygodność jego opinii.
Często spotykam się z podejściem "Może lepiej byłoby usunąć te negatywy? Pan się na tym zna, ja Panu zapłacę, proszę je usunąć z mojego konta". Owszem w niektórych sytuacjach da się usunąć negatywną opinię, możesz to zrobić sam - nagrałem osobny film z taką instrukcją Jak usunąć negatywną opinię w Mapach Google?. Jednak nie zawsze jest to możliwe, jeśli opinia nie narusza standardów Google - wtedy bardzo trudno będzie nam ją usunąć. Zastanówmy się, gdyby usuwanie niewygodnych opinii było proste - każdy by to zrobił. Wtedy opinie całkowicie straciłyby sens oraz wartość dla nas jako klientów, przestalibyśmy je czytać.
Chociaż skupiłem się w tej instrukcji na negatywnych opiniach - sądzę, że równie ważne jest odpowiadanie na pozytywne opinie. Wtedy również użytkownik otrzyma powiadomienie o Twojej odpowiedzi! Klienci wystawiając opinię robią Ci darmową reklamę! Nie musisz im za to dawać nic cennego. Dowiedz się jak zdobyć pozytywne opinie oraz w jaki sposób odpowiadać na komentarze - Jak zdobywać pozytywne opinie oraz komentarze w Mapach Google i nie tylko? - znajdziesz tam aż 20 sposobów.
Nazywam się Paweł Tomalka, jestem rekomendowanym Fotografem Google StreetView. Działam na terenie całego kraju (bezpłatny dojazd). Wystawiam FV 23%. Zapraszam Cię do współpracy.
Prowadzisz firmę?
Zajrzyj na mój video-blog gdzie poznasz wiele przydatnych lifehacków oraz poradników, dzięki którym rozwiniesz swoją firmę.